Sandra Bouwmans

GZ-psycholoog

Ik ben Sandra Bouwmans, geboren in 1980 en woonachtig in Eindhoven. Na mijn studie psychologie in Tilburg heb ik ruim 12 jaar gewerkt als psycholoog binnen een onderwijsbegeleidingsdienst. Ik was vooral werkzaam op VO-scholen waar ik leerlingen begeleid heb in hun leerproces en persoonlijke ontwikkeling, altijd in samenwerking met ouders en docenten. Daarnaast heb ik binnen het basis- en voortgezet onderwijs scholingen verzorgd aan docenten over ADHD, autisme, angststoornissen, handelingsgericht werken en oppositioneel gedrag.

Begin 2014 heb ik de opleiding tot GZ-psycholoog kind en jeugd afgerond. In die functie ben ik nu werkzaam binnen BOEI-Limburg waar ik me vooral bezig houd met het onderzoeken, begeleiden en behandelen van kinderen en jongeren. Daarbij ben ik altijd op zoek naar de verbinding met ouders en school. Een kind is namelijk niet alleen op de wereld, maar groeit op binnen vele systemen (gezin, school, vrienden) die allemaal van invloed zijn op de ontwikkeling van dat kind. En naar mijn idee waar nodig zoveel mogelijk betrokken moeten zijn in het hulpverleningstraject.

Vanuit mijn ervaring in het onderwijs ben ik sterk handelingsgericht. Diagnostiek hoeft niet per definitie alleen maar uit afname van testen en vragenlijsten te bestaan, maar ook uit goede gesprekken met en observaties van het kind. En diagnostiek moet in mijn visie altijd vertaald worden naar begeleidings- en ontwikkelingsbehoeften van het kind. Dus wat heeft het kind nodig om te groeien en zich beter te voelen. Op die manier kun je in de praktijk meteen verder en daar is vaak behoefte aan.

Met ouders en kinderen samen het gesprek voeren over wat goed gaat en wat veranderwensen zijn ervaar ik als zinvol en dynamisch. Dat maakt mijn vak zo leuk en uitdagend. Daarbij werk ik oplossingsgericht: doe meer van wat goed gaat, en als iets niet werkt probeer dan wat anders. En vooral: ga altijd op zoek naar de aanwezige krachtbronnen in het kind én ouders en hoe deze ingezet kunnen worden. Het is belangrijk dat het kind en zijn ouders zich competent en ontspannen voelen en vertrouwen hebben in zichzelf, dan komt ontwikkeling vanzelf.

En wanneer voel ík me competent, ontspannen en vol zelfvertrouwen? Dat is wanneer ik lekker aan het sporten ben op de tennisbaan of het volleybalveld, of gezellig met familie en vrienden een hapje eet of iets leuks onderneem, of op de bank met een goed boek of lui onderuit met een spannende tv-serie.