Een paar kleine tips hoe je het beste om kunt gaan met je temperamentvolle kind.

Lees Meer

Omgaan met onnodige negativiteit

Lees Meer

4 mei 2016

Lees Meer

Bijzondere momenten die je kind nooit meer vergeet

Lees Meer

Workshop De Grote Oversteek

Lees Meer

De Kindertelefoon constateert dat het pesten onder de jeugd snel toeneemt.

Lees Meer

Hoe help je je kinderen om verstandig om te gaan met internet en (social) media?

Lees Meer

Deze week staat in het teken van bewegen en sport voor mensen met autisme.

Lees Meer

 

Gevarieerd eten, voldoende lichaamsbeweging en een gezonde voedingsstijl zijn nodig om je fit te voelen. Als ouder zijnde lever je hieraan een grote bijdrage voor je kind. Hieronder staan een aantal tips om een gezonde voedingsstijl te hanteren:

Ontbijt
Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Neem de tijd om rustig met je kind te ontbijten. Volkoren brood, yoghurt met muesli of fruit is prima als ontbijt. Als je kind twee boterhammen eet, smeer er dan één met vlees of kaas en één met zoet beleg. Zo zorgt je ervoor dat je kind niet alleen zoet beleg op de boterham eet.

Broodbeleg
Broodbeleg is er genoeg. Er is keuze tussen vlees, kaas of zoet beleg. De meeste vleessoorten en 48+ kaas zijn erg vet. Daarentegen zijn kipfilet, kalkoenfilet, gekookte ham en rosbief magere vleessoorten. Zoet beleg op de boterham is niet erg, maar wissel het wel af met iets gezonders.

Drinken
Fruitsappen, frisdranken en gezoete zuiveldranken bevatten veel suiker en zijn slecht voor het gebit. Daarnaast kan het de eetlust van het kind bederven. Geef je kind door de week water of thee zonder suiker. Spreek bijvoorbeeld af dat er in weekend een glaasje fris mag worden gedronken.

Snoepen
Snoepen is helemaal niet erg, maar het moet wel beperkt worden. Denk hierbij aan een snoepje per dag of alleen bij speciale gelegenheden. Als je kind een vriendje op bezoek heeft is het leuk om gezonde hapjes te maken, bijvoorbeeld wortelfrites in een puntzakje of aardbei-druivenspiesjes.

Naast een gezonde voedingsstijl is bewegen ook erg belangrijk. Kinderen onder de achttien jaar zouden 60 minuten per dag moeten bewegen. Hieronder staan een aantal tips om aan voldoende beweging te komen:

Sporten
Zoek samen met je kind een leuke sport uit. Of dit een teamsport of een individuele sport is, maakt niets uit. Als je kind rond etenstijd moet sporten, geef hem van te voren dan een stuk fruit en na het sporten de maaltijd. Zo zorg je ervoor dat hij tijdens het sporten geen last van zijn maag krijgt.

Spelletjes
Laat je kind in de zomer buiten spelen na schooltijd. In de winter zijn er genoeg leuke, actieve spelletjes om binnen te doen. Beperk het televisie kijken en computer zoveel mogelijk.

Als ouder zijnde heb je een voorbeeldfunctie. Kinderen nemen een groot voorbeeld aan je. Geef ook met eten het goede voorbeeld. Hieronder staan een aantal tips:

Consequent zijn
Blijf consequent als je kind zeurt. Geef zelf ook niet toe aan verleidingen maar zoek samen gezonde oplossingen. Als jullie samen boodschappen gaan doen, laat ze dan de groente uitkiezen.

Samen
Laat je kind meehelpen in de keuken. Afhankelijk van de leeftijd van het kind kun je hem bepaalde taakjes geven. Vaak vinden ze dit erg leuk en worden ze zich bewust van voeding en hun bereidingswijze.

Aan tafel
Eten aan tafel is erg belangrijk. Naast dat het ontzettend gezellig is om samen te eten, wordt je kind zich ervan bewust wat er op zijn bord ligt en hoe het smaakt. Eten voor de televisie zorgt ervoor dat de aandacht niet bij het eten is en het kind niet beseft wat hij eet.

BOEI-Limburg biedt begeleiding en geeft tips aan ouders en hun kinderen die graag op een gezonde manier met voeding om willen gaan. Dit doen we door samen met u aandacht te schenken aan de vragen die u heeft. Tijdens de consulten wordt er gekeken naar de knelpunten en bieden wij de juiste handvatten aan zodat u leert om keuzes te maken. 

Honden, katten en andere huisdieren verbeteren de sociale vaardigheden van autistische kinderen.

Lees Meer