7 Goede redenen voor een middagdutje

Een volwassenen heeft tussen de zeven en de negen uur slaap nodig per nacht.

Dit is lang niet voor iedereen haalbaar. Naast dat een powernap helpt om de verloren uren slaap in te halen, is het nog voor andere dingen goed:

  • Je wordt er geduldiger van. Volgens onderzoekers van de University of Michigan helpt een dutje om minder snel gefrustreerd te rake.
  • Je bent alerter. Als je merkt dat je moe begint te worden tijdens een lange autorit of op je werk, helpt het om tien minuten te gaan slapen. Daarna kun je er weer vol energie tegenaan.
  • Alleen al de gedachte aan een powernap verlaagd je bloeddruk.
  • Het helpt je meer te herinneren. Een powernap van een uurtje kan je helpen om vijf keer zoveel te herinneren van wat je voor je powernap hebt ervaren.
  • Het kan je creativiteit verhogen. Mensen die in staat zijn om tijdens een dutje in de REM-fase (de fase waarin je droomt) terecht te komen, veel creatiever zijn dan mensen die dit niet kunnen.
  • Het voorkomt hartziekten. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die een “siësta” houden, 30% minder kans hebben op hartziekten.
  • Tien minuten rusten is al goed! Val je niet echt in slaap? Niet erg! Tien minuten gaan liggen kan al een aantal van bovenstaande punten opleveren.