Kinderen en overgewicht

Tips voor kinderen met overgewicht

Kinderen moeten eten om te kunnen groeien, leren, spelen en sporten. Tot hun vierde jaar groeien kinderen het snelst, daarna zijn er nauwelijks uitschieters, met uitzondering van de puberteit. De meisjes schieten omhoog tussen hun tiende en veertiende jaar, de jongens hebben de groeispurt wat later. Maar of je in de groeispurt zit of niet, gezonde voeding is voor iedereen belangrijk.

Ouders gunnen hun kind alles. Je geeft je kind graag wat lekkers en misschien is er in het weekend bijvoorbeeld chips. Maar let er echter op dat je kind buiten het gezin ook al heel wat snoep en snacks krijgt aangeboden. Er wordt in de klas alleen al zo’n 30 keer per jaar getrakteerd. En bij opa en oma krijgen ze ook van alles toegestopt.

Ongeveer 15% van de Nederlandse kinderen heeft overgewicht en dat aantal neemt helaas nog steeds toe. Een van de belangrijkste redenen waarom kinderen te dik zijn, is dat ze teveel tussendoortjes nemen en te weinig beweging krijgen. 
Overgewicht kan een probleem zijn als het kind ermee geplaagd wordt, als het moeite heeft met sporten of als het een verkeerde houding krijgt. Op latere leeftijd kan overgewicht lijden tot chronische aandoeningen (bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en ouderdomssuikerziekte).

Tot kinderen ongeveer twaalf jaar zijn bepalen de ouders wat ze eten. (Daarna wordt je kind veel meer beïnvloed door de buitenwereld en gaat het steeds meer zelf keuzes maken.) Het is de leeftijdsperiode waarin het kind kan leren wat gezonde voeding is. Jij bent eigenlijk de coach van je kind. Je geeft immers zelf het goede voorbeeld en je hebt grote invloed op de keuze van het eten en de samenstelling daarvan. Het is goed om daarbij ook rekening te houden met wat je kind lekker vindt, maar het is heel normaal om in het gezin bepaalde regels rond eten te stellen. Bijvoorbeeld dat een nieuw gerecht op zijn minst geproefd moet worden. En dat je kind niet zonder te vragen van alles uit de snoep la of koelkast mag pakken.

Als richtlijn voor gezonde voeding geldt: eet drie maaltijden per dag en neem niet vaker dan vier keer iets tussendoor. Tussendoortjes kunnen echte “dikmakers” zijn. Ook frisdrank(b.v. ijsthee) is zo’n tussendoortje.
Er zijn alternatieve tussendoortjes die minder dik maken, zoals een rijstwafel, een volkerencracker of fruit. En laat je kind vaker water of thee zonder suiker drinken. Ongezoet vruchtensap of light-dranken mag ook, maar met mate.

Stimuleer je kind daarnaast om vaker te bewegen. Het blijkt dat kinderen die te dik zijn te weinig bewegen. Door veel beweging kun je vaak al wat gewicht kwijt raken. Misschien is er een leuke sportvereniging waarbij je kind zich kan aansluiten. En als je kind geen sportliefhebber is, kun je proberen samen iets te gaan doen: samen fietsen, zwemmen of wandelen. Zo voorkom je tevens dat je kind uit verveling gaat eten.

Nog meer tips:

  • Laat het hele gezin meedoen met de nieuwe voedingsgewoonten. Dat maakt het voor je kind gemakkelijker.
  • Het is niet verstandig om je kind al het lekkers te verbieden. Wel is het goed om hierover afspraken te maken, bijvoorbeeld alleen op zaterdag een bakje chips, op zondag een lekkere koek, enz.
  • Je kind zal meestal in het begin het snelst afvallen. Daarna gaat het wat langzamer, maar geef dan niet op.
  • Het is beter niet zo vaak op de weegschaal te gaan staan.
  • Pak het vooral niet te rigoureus aan. Geleidelijk afvallen, houdt je kind langer vol, daar komt bij dat door het groeien in de lengte de verhoudingen beter worden.
  • Dikke kinderen worden vaak geplaagd door andere kinderen. Leg daarom niet alleen het accent op het gewicht van je kind, maar prijs het voor zijn positieve eigenschappen.
  • Geef je kind een kleine beloning (geen snoep uiteraard) als het goed zijn best doet.

Voor kinderen met overgewicht heeft BOEI-Limburg het programma "Gezond gewicht en lekker in je vel".