Voorbereiden op de wintertijd

Hoe zorg je dat je kinderen er zo min mogelijk last van hebben?

Komend weekend is het zover: de klok gaat een uur terug. Een uur extra slaap is voor ons fijn, maar voor je kind iets minder. Hoe zorg je ervoor dat het slaapritme van je kind niet verstoord wordt? Wij hebben wat tips op een rijtje gezet.

De moeilijke inslaper
Is jouw kind een typisch avondmens en is het niet naar bed te krijgen? En blijft het vervolgens 's ochtends te lang liggen? Dan hebben we de volgende tips voor je:

  • Probeer een paar dagen voordat de wintertijd ingaat de bedtijd van het kind elke dag met 5 à 10 minuten te vervroegen. Op deze manier is er een kans dat je kind 's ochtends makkelijker wakker wordt. Je verlegt op deze manier het slaapschema een beetje.
  • Een lichtwekker kan het kind helpen makkelijker op te staan. 's Ochtends verlicht een lichtwekker de kamer alsof de zon opkomt. Daardoor wordt je kind op rustig en op een natuurlijke manier wakker.

De vroege vogel
Heeft jouw kind helemaal geen moeite om in slaap te komen, maar staat hij of zij 's ochtends veel te vroeg bij je bed, dan heb je wellicht iets aan deze tips:

  • Probeer een paar dagen voordat de wintertijd ingaat de bedtijd van het kind elke dag zo'n 5 à 10 minuten later te maken. Op deze manier verleg je het slaapschema en kan het zijn dat je kind wat langer uitslaapt.
  • De maaltijden een paar minuten later laten plaatsvinden kan ook helpen. Zo pas je de gehele biologische klok van het kind aan.
  • Donkere gordijnen aanschaffen kan ook de oplossing zijn. Het kind wordt vaak wakker omdat het licht wordt in zijn kamer, maar met goede gordijnen kan je het langer donker houden.

Algemene tips
We hebben ook nog wat algemene tips op een rijtje gezet om ervoor te zorgen dat je kinderen voldoende zullen slapen:

  • Doe geen intensieve dingen voor het slapen. Denk aan spelletjes spelen of computeren. Hier wordt het kind alleen maar heel erg actief van.
  • Zorg altijd voor een goed ontbijt. Het ontbijt geeft veel energie waardoor ze de dag goed kunnen beginnen en minder last hebben van vermoeidheid.
  • Vermijd frisdank of andere suikers voor het slapen gaan. Ook hier krijgen kinderen heel veel energie van.
  • Hoe moeilijk je kind ook slaapt, je kan niks dwingen. Wil je kind niet naar bed toe, spreek dan af dat het rustig in bed nog wat mag lezen of spelen. Doe dit ook als je kind een vroege vogel is: spreek af dat het nog een tijdje rustig in bed blijft liggen als het wakker wordt. Op deze manier went je kind toch aan het bed en rust het meer uit dan wanneer het in de woonkamer blijft zitten of vroeg de slaapkamer verlaat.

 

Bron: www.rtlnieuws.nl