Ik leer anders

Leerzame training voor beelddenkers; kinderen die visueel leren in plaats van via woorden.

Voor wie?
Deze training is bedoeld voor kinderen die moeite hebben met meekomen in het onderwijs. Dit kan zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs zijn. De meeste kinderen leren via woorden maar een klein deel van de kinderen leert visueel. Dit zijn zogenoemde beelddenkers. Het onderwijs speelt hier niet tot weinig op in. Deze kinderen hebben een grote kans op achterstand of zelfs uitval. Door middel van de training leren de kinderen op een andere manier leren, waardoor informatie goed wordt opgeslagen en de kinderen weer mee kunnen komen in het onderwijs.

De training
Tijdens de training word informatie vanaf het begin goed opgeslagen. Woorden en getallen die fout in het geheugen zitten worden ‘gewist’ en er goed in gezet. De training geeft meteen resultaat. Kinderen met bijvoorbeeld taalproblemen leren om woorden foutloos te spellen, van voor naar achter maar ook van achter naar voor. Ze hebben het woord namelijk als woordbeeld opgeslagen. 

De training wordt individueel gegeven. De training bestaat uit 4 à 5 sessies van 60 minuten en een werkboek.

Naast de reguliere training biedt BOEI-Limburg ook losse workshops, namelijk:
Ken de Klok
Beelddenkers hebben weinig tijdsbesef. Ze leven in een oneindige zee van tijd. Het begrijp tijd is voor hen abstract. Hun interne klok draait vaak te snel of te langzaam. Leren klokkijken kan heel lastig zijn.
BOEI-Limburg biedt workshops voor kinderen die moeite hebben met de analoge en/of digitale klok.
De workshop duurt 90 minuten en in die tijd gaan de trainer en het kind aan de slag met het begrip tijd. Er zijn veel handige manieren om het klokkijken een stuk makkelijker te maken. Dit wordt geoefend door het samen te blijven oefenen en het spelen van spelletjes, totdat het kind het begrijpt en moeiteloos kan vertellen hoe laat het is!

Automatiseren kun je leren
Beelddenkers hebben vaak moeite met automatiseren. Ze moeten eerst iets begrijpen, voordat ze het kunnen doen en bij automatiseren is het juist de bedoeling dat je iets kan doen zonder erbij na te denken. Beelddenkers rekenen sommen bijvoorbeeld uit op de vingers, in plaats van uit het hoofd. Deze manier van verwerken is vaak te traag. Een beelddenker heeft ook moeite met de tafeltjes, topografie of het uit hoofd leren van jaartallen. Niet de lesstof is het probleem maar de auditieve manier van lesgeven en de visuele manier van leren van de beelddenker.
Hier zijn echter handige trucjes voor, die passen bij het informatiesysteem van het beelddenkende kind. Tijdens deze workshop gaan de trainer en het kind aan de slag met automatiseren. Dat kan zijn met de tafeltjes, topografie, of geschiedenis; er wordt gekeken naar wat het kind lastig vindt. Samen worden er manieren geoefend hoe het kind het het beste aan kan pakken. Ook worden er spelletjes gespeeld en wordt er bewogen tijdens het leren, waardoor de stof veel beter blijft hangen.

Aanmelding
Aanmelden voor deze training kan via de telefoon. Er wordt een intakegesprek gepland waarin de inschatting wordt gemaakt of deze training bij uw kind aansluit. Indien dit het geval is, zal er een kennismakingsgesprek worden gepland met de trainer. De trainer kan zich tijdens het intakegesprek een duidelijk beeld vormen van de problematiek, zodat er tijdens de training goed ingespeeld kan worden op de vraag van de cliënt en diens ouders.

Vergoedingsmogelijkheden
Indien uw kind onder behandeling is binnen de psychologenpraktijk van BOEI-Limburg, kan uw kind kosteloos deelnemen aan de sociale vaardigheidstraining. Vraag uw behandelend psycholoog naar de mogelijkheden en voorwaarden.

Voor meer informatie over de training en de vergoedingsmogelijkheden kunt u contact op nemen met Anke Giesberts, coördinator van de trainingen, door te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.